B Complex jako wsparcie odchudzania

                           B Complex jako wsparcie odchudzania

Niedobór witamin z grupy B może powodować problemy z odchudzaniem.
Witaminy B biorą udział w przemianach cukrowo-tłuszczowo-białkowych i ich niedobór może zahamować te przemiany.
Przyczyną niedoborów może być to, że nasze pożywienie zawiera coraz mniej witamin. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, gdy brakuje świeżych warzyw i owoców, nie dostarczamy organizmowi odpowiedniej dawki witamin. Ogólne działanie witamin z grupy B:

  • zmniejszają stres
  • aktywują enzymy
  • działaj na układ nerwowy
  • biorą udział w tworzeniu neuroprzekaźników – np. serotoniny

Uwaga: kawa i alkohol niszczą witaminy B, także niezdrowa dieta pełna tłuszczy i słodyczy powoduje zakwaszenie organizmu i zmniejszenie mikroflory jelitowej, a to przyczynia się do braków witamin B.

                             Witamina B1 – aneuryna, tiamina

Działanie

Uczestniczy głównie w przemianie pośredniej węglowodanów. Np. ważna rekcja to oksydacyjna dekarboksylacja alfa-ketokwasów, a szczególnie kwasu pirogronowego i alfa-ketoglutarowego. Wspomaga działanie tyroksyny i insuliny. Im większe spożycie węglowodanów tym większe zapotrzebowanie na witaminę B1.

Niedobór

Powoduje zaburzenia czynności układu nerwowego, depresję, niewydolność krążenia, zaburzenia układu pokarmowego, chorobę beri-beri.

Witamina B2 – ryboflawina

Działanie

Bierze udział w reakcjach dostarczających energii, w spalaniu węglowodanów.

Niedobór

Powoduje niedokrwistość, problemy ze wzrokiem i widzeniem alkohol może powodować niedobory witaminy B

Witamina B6 – PP, pirodoksyna

Działanie

Witamina B6 bierze udział w metabolizmie białka i tłuszczu, wchodzi w skład enzymów które je trawią.

Niedobór

Witamina B12 – kobalamina

Działanie

Witamina B12, czyli kobalamina lub cyjanokobalamina, bierze udział w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów.
Wpływa na energetyczną przemianę materii, więc daje energię do aktywności, ma wpływ na pracę mięśni, ułatwia przemianę tłuszczu oraz (uwaga!) pobudza apetyt.

Witamina B12 dodaje energii, na przykład do ruchu i ćwiczeń. Co prawda od samego ruchu się nie schudnie, ale ruch wspomaga nieco odchudzanie.

Niedobór

Niedobór witaminy B12 wpływa na niemożność przyswojenia witaminy B1oże spowodować powstawanie kamieni nerkowych.

Braki witamin z grupy B mogą utrudniać przemianę węglowodanów, tłuszczy i białek, a przez to będziesz mieć mniej energii i trudniej będzie Ci schudnąć.